Kära UniLink-medlemmar,
I år firar UniLink 30 år.
Sedan starten 1996 har nätverket vuxit till en självklar mötesplats för samverkan mellan Sveriges lärosäten. Idag är vi 25 medlemslärosäten och det känns tydligt att behovet av att mötas, dela erfarenheter och utveckla frågor tillsammans bara blir viktigare.
I år har det verkligen märkts vilken kraft det finns i nätverket. Våra träffar har varit välbesökta och fyllda av engagerade samtal, generositet och nya idéer. Nätverksträffen för uppdragsutbildning i Uppsala samlade omkring 60 deltagare och blev ett tydligt exempel på hur värdefullt det är att få diskutera gemensamma möjligheter och utmaningar tillsammans. Det är något särskilt med att samla människor från hela landet som brinner för samma frågor och som generöst delar med sig av sina erfarenheter.
Under året har vi också samlats kring frågor om hållbarhet och Agenda 2030, juridiska aspekter av uppdragsutbildning samt AIMday, där akademi och omvärld möts för att lösa verkliga utmaningar.
Jag är också väldigt glad över att få välkomna Chalmers som nytt medlemslärosäte i UniLink.
Samtidigt fortsätter styrelsen att utvecklas. I år har vi fått två nya styrelsemedlemmar: Stefan Brolin från Jönköping University och Åsa Bång från Mittuniversitetet. De tillför både erfarenhet, energi och nya perspektiv till vårt arbete. Tillsammans har vi en engagerad och arbetande styrelse som aktivt driver frågor för att skapa mervärde för våra medlemmar.
Jubileumsåret fortsätter med fler aktiviteter, möten och några överraskningar längs vägen. Missa inte Arena-träffen i Eskilstuna i november.
Till sist vill jag säga ett varmt tack. Tack för ert engagemang, alla kloka samtal och viljan att bidra till nätverket. Det är det som gör UniLink till mer än bara ett nätverk. Har ni frågor, idéer eller något ni vill diskutera är ni alltid varmt välkomna att höra av er.
Jag önskar er alla en riktigt fin sommar och ser fram emot ett fortsatt spännande jubileumsår tillsammans.
Pernilla Tingvall
Ordförande UniLink